Scania Irizar
Az autóbusz két fontos egységből áll: a motorral szerelt alvázból és a felépítményből. Ritkán készül házon belül mindkettő. A régi Ikarusok is szinte mindig Rába alvázra épültek. Az alváz -és motorfejlesztés nagyon költséges mindkettőre felépítményt gyártó cégeknek nem mindig van kapacitásuk. Autóbuszból körülbelül tizededannyi fogy, mint teherautóból, csak bizonyos eladott darabszám felett éri meg a házon belüli fejlesztés.
Scania Irizar Century
Felszereltség:
emelt színtű karosszéia, nagy csomagtér, komfort ülés, DVD,CD, TV/Videó, melegvizes büfé-konyha, sötétített panorámaablakok, fejtámasz, kartámasz,lábtámasz, kihúzható ülések, biztonsági övvel ellátott utas ülések, hűtőszekrény, mikrofon, egyedi hangulat világítás, toliet
![]() |
Dönthető ülések | ![]() |
Fedélzeti rádiótelefon |
![]() |
Italhűtő | ![]() |
Mosdó, WC |
![]() |
Minikonyha | ![]() |
Megcsúszásgátló |
![]() |
Légkondicionáló | ![]() |
Kipörgésgátló |
![]() |
Légbefúvó | ![]() |
Retarder |
![]() |
Video | ![]() |
Gkv.-i pihenő fülke |
A Scania Irizar Century autóbuszról írták:
CSAK KORMÁNYOZNI KELL!
Az autóbusz két fontos egységből áll: a motorral szerelt alvázból és a felépítményből. Ritkán készül házon belül mindkettő. A régi Ikarusok is szinte mindig Rába alvázra épültek. Az alváz -és motorfejlesztés nagyon költséges mindkettőre felépítményt gyártó cégeknek nem mindig van kapacitásuk. Autóbuszból körülbelül tizededannyi fogy, mint teherautóból, csak bizonyos eladott darabszám felett éri meg a házon belüli fejlesztés.
Spanyolországban van vagy harminc felépítmény gyártó cég, az Irizar az egyik legnagyobb. Régebben többféle alvázra épített autóbuszt, a kilencvenes évektől azonban egyre jobban összeszűrték a levet a Scaniával. 1998 óta mind az eladást, mind a szervizhátteret a Scania biztosítja. Európában ez több mint 1200 Scania márkaszervizt jelent.
Az összefonódás mindenki számára előnyös. A gyártók és a vásárlók is jól járnak, mert például egy Scania alvázra épített Ikarusz esetében a felépítmény és a hajtás hibáit különböző helyen szervizelik, ezzel szemben az Irizar virtuális Scania termék: megveszik a Scaniánál, szervizelik a Scaniánál.
A Scania több gyáregységben (Svédországban, Lengyelországban, Dél Amerikában, Mexikóban), legyártja az alvázat és a meghajtást. Évente. 4-5000 db-ot Az alvázépítés jól gépesített, de még mindig sok kézi munkát igénylő folyamat. Az autóbusz alvázának komponensei 85 százalékban azonosak a teherautóéval. A három méter tengelytávú, a hossztartóknál összecsavarozott alváz vasúton, vagy teherautón érkezik Spanyolországba az IRIZAR hoz. Ha az összes külső elem a helyére került, a fényezőrészlegben három napot tölt, és ismét korrózióvédelmet, majd égetőkemencében két réteg festéket kap. Az üvegek beillesztése előtt készül el a belseje. Előre gyártott elemekből áll össze. Pl. a WC fülkét előre összeszerelik, és készen illesztik a buszba. A burkolásra használt szendvicsszerkezetű hang és hőszigetelő anyagok tűzállóak, a motor és az összes hőforrás kiemelten védett. A komplett felépítmény tizennégy nap alatt készül el. Az Irizar hat gyártósorral dolgozik és körülbelül 1300 db az éves termelés.
A készre szerelés utáni pár napban a megrendelt különleges kiegészítőkel látják el. Kamerát, komputert, és ha igény van rá, akár tárgyalót, bárpultot, minden utasnak folyadékkristályos kijelzős DVD lejátszót is. Többnyire 49 előre néző üléses turistabuszt gyártanak, de mindig vannak érdekes kérések. Magyarország ebben is különleges, ugyanis az első sor ülés a hazánkba érkező buszokon lejjebb van. Így nyolc panorámás VIP helyen foglalhatnak helye a kedves utasok.
A szélvédő előtt ötven literes hűtő van. Állófűtés és digitklíma gondoskodik az utazóközönség igaz kényelméről. Hidegben a busz belső hőmérséklete akár egy hétre előre is beprogramozható. Ilyenkor a felmelegített hűtőközeg a motort is melegíti. A klímaberendezés befúvó rendszere akár percenként is képes megcserélni a busz egész levegőmennyiségét. Az utastér és a gépkocsivezető környezetének hőmérséklete külön szabályozható.
A csomagtartó - gombnyomásra nyílik. Szinte az egész utastér alatt húzódik (12,5 m 3). A szigetelésre rendkívül nagy hangsúlyt fektetnek, hogy a csomagok nem porosodjanak. A sugárbiolgiai szigetelésekhez hasonlóan a csomagtérben túlnyomás van. Az utastérből 2 ventilátor levegőt nyom a csomagtérbe, így a por bejutása lehetetlen.